U Dřeváka Beer & Grill hledali cestu k ikonické housce několik let
Není na Burger Street Festivalu druhý brand, který by měl tak zaručený recept, jak zmámit chuťové buňky všech, kdo jejich burgery ochutnají. U Dřeváka Beer & Grill sbírá na festivalech jednu medaili za druhou. Domovským přístavem Radka Klimeše a jeho crew je už dvanáct let hospoda v Dřevařské ulici v Brně. V prvních letech jejího fungování byste ale lahodné burgery na menu hledali marně.
„Skvělý nápad otevřít si vlastní hospodu jsem dostal v době studií na VUT, kdy jsem vedl jeden klub. U Dřeváka otevřela v roce 2012 a jen pár měsíců trvalo, než jsem zjistil, že to není taková sranda, jak jsem si představoval. Hospoda byla zaměřená na pivaře, kuchyni jsme vůbec neuměli,“ vzpomíná Radek Klimeš.
Po několika letech hospoda nabrala ten správný kurz směrem ke street food, který začal být v té době in. Už tehdy začaly experimenty s houskami, z nichž vznikla dlouhodobá spolupráce s Pekařstvím Křižákovi. „Měli jsme v nabídce pět druhů housek. Od obyčejných kupovaných až k těm od Křižáka. Zpočátku jsme začínali s obyčejným sýrem, kečupem a hořčicí a postupně se propracovali až k současnému vyzrálému hovězímu a postupně rozšiřovali nabídku vlastních omáček,“ popisuje začátky Klimeš.
U zrodu legendární housky byla touha se odlišit
Inspiraci sbírali s kuchařem hlavně v zahraničí, burgerové housky testovali od různých pekařství. Hledali způsob, jak se od ostatních burgráren odlišit. Měnit na stejné housce jen posyp nestačilo, ve spolupráci s pekařstvím Křižákových vyvinuli recept na vlastní housku z preclíkového těsta, které prochází louhováním. „To byl postup, který tam tehdy testovali a to nás zaujalo. Nikdy jsem neměl rád nasládlé housky, do kterých dávají burgery v Americe,“ dodává zakladatel burgerové legendy.
Housky z preclíkového těsta začali u Dřeváka používat na konci léta 2019, zanedlouho už se svými burgery bodovali na Burger Street Festivalech.
V roce 2017 otevřel Klimeš druhou restauraci – U Karla v Bayerově ulici necelého půl kilometru od Dřeváka. Její zaměření se snaží nastavovat odlišně od svého prvního brandu, hlavní nabídku ve street food tak nyní U Karla tvoří cheese steaky. Za covidu nejprve Klimeš pro své hospody zavedl vlastní rozvoz s kurýry i dispečinkem, postupně ale přešel pod velké platformy.
Zatímco v hospodě U Dřeváka mění hlavní menu jednou za tři týdny, festivalová nabídka na sezónu zůstává stejná. „V každém městě se objevíme jednou, maximálně dvakrát za sezónu, a chceme lidem dát to, co vidí na fotkách z jiných akcí. V hospodě je to jiné, menu měníme pravidelně, aby lidi měli pořád důvod k nám chodit a měli zároveň možnost ochutnat něco nového,“ vysvětluje Klimeš. V nadbídce jsou vždycky tři burgery, dvě „topky“ a jeden mírně odlehčený, ale ne úplně light.
Od letošního roku přibyl do repertoáru také vlastní foodtruck, s nímž U Dřeváka jezdí po akcích, kterých v sezóně rozhodně není málo. „Letos objedeme asi 125 akcí, příprava na další sezónu začíná už v září. I s brigádníky je nás tak čtyřicet až padesát, bez ohledu na to, zda je festivalová sezóna nebo ne,“ dodává.
Do budoucna zvažuje, zda pořídit i druhý food truck. Ten současný bude přes zimu stávat na brněnském Zelném trhu a dva dny v týdnu také u Campus Square v brněnských Bohunicích.